Kritika 14.

Sziasztok!
Igazán nagyon szégyellem magamat, amiért csak ilyen sokára hozom a kritikát, de mentségemre szóljon, hogy már szombaton készen volt, csak az internetem mókázott itthon, és nem tudtam feltenni. De most már itt van a kritika, és ezzel együtt mi is próbálunk egy kis életet lehelni a blogba - a napokban várható az előző verseny helyezetteinek és győzteseinek interjúra illetve az ajánlók.
Rövid tömörön tehát élünk, és még csak el sem vesztünk, tehát a jövőben számítsatok arra, hogy ha nem is hiper-szuper aktívak, de azért mindenképpen aktívabbak leszünk, mint voltunk. A sok közérdekű blabla után pedig jöjjön a kritikám Lexennek!
Kinézet
Szögezzük le azt, hogy én sem vagyok egy nagy design-mester, viszont szemem van, és valamilyen szinten potenciális olvasó-jelölt vagyok. Nem feltétlenül fogna meg a blogod kinézete, hogyha csak úgy idetévednék. Persze tudom, nem minden a külső, és valószínűleg ennek ellenére is beleolvasnék a cikkeidbe, de alapvető elméletem az, hogy a külső megfog, a belső megtart. De ha a külső nem fog meg… Márpedig nem fog meg. Leginkább azt tudnám rá mondani, hogy olyan semmilyen. Nem nagyon ébreszt bennem gondolatokat. Én azt szeretem, hogyha már egy fejléc is elgondolkodtat, ha érzelmeket ébreszt bennem – és itt már teljesen mindegy, hogy pozitív vagy negatív érzések-e. A lényeg, hogy érzések. De itt nem érzek semmit.
A legszembetűnőbb hiba talán az, hogy a fejléced keskeny a blog szélességéhez képest, és jobboldalt nagy barna űr van. Ezen kívül maga a kép is borzasztóan üres. Mindenképpen ajánlanám, hogy valami komolyabb fejlécet készíts – vagy adott esetben kérj meg valakit, hogy készítsen, mert tartalmi szempontból kifejezetten jó oldalad van ahhoz, hogy megérdemeljen egy komolyabb designt.
Másba nagyon nem tudok belekötni, a betűtípusaid olvashatóak, a fehér alapon szürke betű egészen szemkímélő, tehát ezzel sincsen gond. A kezelhetőséggel sincs baj, könnyű eligazodni az oldalon szóval ez a rész már szuper. Ráadásul az olvasóiddal is közvetlen vagy, rendszeresen kiszólsz hozzájuk, a véleményüket kéred, amit szintén remek, mert kvázi „otthonos” hangulatot teremt. Én a helyedben azért csinálnék egy chatet a modulsávba, mert azért mégiscsak könnyebb a használata, és Google-fiók nélkül egyszerűbb is. De persze rád bízom, ez csak egy tanács.
Mivel ez most más típusú blog, mint az eddigiek, kicsit más séma alapján haladtam. Történetvezetést nem tudtam nézni, viszont a témaválasztásról, felépítésről lehet írni, így most azt vizsgáltam kicsit tüzetesebben.  A több mint száz bejegyzésed nem olvastam végig, de átfutottam a címeket, és jó pár cikket átnyálaztam, ezek alapján alkottam véleményt.
Felépítés
Azt tapasztaltam többnyire, hogy a hosszabb cikkeidet nagyjából ugyanarra a vázra építed. Bevezetőként nyitsz egy kis személyes élménnyel, tapasztalattal, ami szerintem nagyon szuper, mert ezzel eleve megteremtesz egy közvetlen hangulatot író és olvasó között. Erről az élményről kötsz át a cikk tényleges bevezetőjére, ahol kifejted a témát, elmondod, hogy miről írsz majd, ami szintén egy remek gondolat. Kedvelem, hogy nem csak úgy in medias res, rögtön a közepébe vágunk, hanem van időm végignézni, elolvasni, feldolgozni, hogy miről lesz szó. Aztán pedig természetesen jön a kifejtés, ami alapos, általában a téma mélyére ható és minden területre kiterjedő. Ami külön tetszett, hogy nagyon gyakran hozol fel példákat, hogy az irodalomban hol található ez vagy az a nézőpont meg – és rájöttem, hogy milyen nevetségesen kevés könyvet ismerek.
Az tisztán látszik tehát, hogy a cikkeidet alaposan átgondolod, hogy tudatosan felépíted őket.  Azonban ennek, hogy egy művön keresztül ismerteted a témát és így vezeted a cikket, lehetnek árnyoldalai is. Például A realitásról című cikked egy alapvetően érdekes témát feszeget – a könyves (és filmes) klisék megjelenése a főszereplők közötti kapcsolatokban –, viszont érdemben a cikk háromnegyedéhez nem tudnék hozzászólni, Jacqueline Wilson munkásságát illető ismerethiány okán. De ezt a problémát ügyesen megoldod azzal, hogy a regény alapfelállást pár mondatban bemutatod, ahogy a szereplőket is, és utána magyarázod, hogy miért más ez a regény, mint az összes többi. Bár néhány része így is kicsit homályos volt a cikknek, de a szándék megvolt, és a bejegyzés jelentős része érhető volt.
Témaválasztás
Úgy láttam, hogy alapvetően nagy hangsúlyt fektetsz a karakterek jellemábrázolására, és ennek nagyon örültem. Nagyon fontos téma ez, és ennek megfelelően sokat foglalkozol is vele. Én ugyanis elsősorban ezt tartom egy jó regény kulcsának, mert lehet akármilyen jó a cselekmény, ha a szereplők felületesek – fordított esetben viszont már más a helyzet, jól kidolgozott, egyedi karakterekkel, egy felületes cselekményszálat is érdekessé lehet tenni.
Írással kapcsolatos tanácsokat adó oldalként jó, hogy fordítasz erre figyelmet, fektetsz ebbe energiát, mert sokan nem is gondolnák, mennyi minden múlik a szereplőkön. Sok az olyan cikked, bejegyzésed, ami ezzel foglalkozik, és a saját magam számára is találtam érdekes, és legfőképpen hasznos információkat, gondolatokat.
Illetve sok időt szánsz a szemszögválasztás taglalására is, ami szintén egy remek gondolat, mert ez megint csak nagy problémát jelent manapság – bár szerintem szorosan összefügg a karakterépítéssel. Alapjában véve a témaválasztásod érdekes és módfelett hasznos, azonban gyakran tapasztaltam azt, hogy egy adott témának csak egy kis szeletét mutatod be, ezért ugyanahhoz a kályhához többször is vissza kell térned, többször fel kell hoznod közel ugyanazt a bevezetőt.
Ezen kívül gyakran voltak olyan témáid, amit éppen csak pedzegettél, de mélyen nem merültél bele, kvázi az olvasóra bíztad a téma kifejtését. Felvetettél egy kérdést, de te magad nem feleltél rá, nem alkottál róla véleményt, csak az olvasóid állásfoglalására vártál. A „Nektek milyen gondolatotok van a témával kapcsolatban?” kérdés helyénvaló egy másfél-két oldalban kifejtett cikk alján, de nem egy két bekezdésből álló, hosszan megfogalmazott témakifejtés végeként. Ilyenkor maga a bejegyzés – tartalmilag és hosszilag is – annyit ölelt fel, mint más cikkeknél a bevezetőd.
Megfogalmazás, helyesírás
A gondolataidat alapvetően jól fejezed ki, gördülékenyen írsz és összefüggnek a mondataid, a bekezdéseid. A logikád követhető, a stílusod kifejezetten jó, olvastatja magát. A helyesírásod is rendben van, csak kérlek szépen, figyelj arra, hogy a Harry Potter sorozat híres-hírhedt aranyvérű családja az Malfoy, nem Melfoy. Mert több helyen is említed – hibásan. És igen, nagy rajongójuk vagyok – az összes generációnak –, és igen, nagyon bántja a szememet. Azonban sem helyesírási, sem megfogalmazási szempontból nem találtam nagyobb hibát.
Összegzés
Alapvetően nagyon jó a blogod – szeretem is, már régebben feliratkoztam rá, mert a témáid tényleg érdekesek. De a design cseréjét/feljavítását mindenképpen javasolnám. Ezen felül pedig azt tanácsolnám, hogy azokat a bejegyzéseket, amiket eddig pár mondatban letudtál, és valójában az olvasók felé intézett kérdésekként tettél ki, inkább a későbbiekben bővítsd ki cikkeké. Mert mondjuk egy fórumon témaindító hozzászólásnak teljesen rendben vannak, így azonban a – a többi cikk mellett kicsit furán festenek. Vagy ezzel sincs amúgy akkora baj, mert megcsinálhatod mondjuk, hogy adsz nekik egy címkét, hogy „fórum”, és kigyűjtöd ezeknek a linkjét egy külön oldalra, ahol bárki bármikor hozzájuk szólhat. Zárásképpen pedig álljon itt az a néhány bejegyzés, ami igazán tetszett.
 Cikkek, amik nagyon tetszettek
·         Amit a szereplők akarnak
·         Karakterek külső leírása
·         Ki meséljen?
·         A tökéletes regény
·         E/1-ű írásmód
·         Mary Sue
·         Gyakori hibák

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése